Чи відбулося покращення з правами людини?- думка країн-членів Ради з прав людини ООН

Жовтень 25, 2012

24 жовтня 2012 року в Женеві відбувся розгляд доповіді України перед Радою з прав людини ООН в рамках другого циклу Універсального періодичного огляду (УПО[1]). У 2008 році Україна проходила перший цикл, в рамках якого отримала 53 рекомендації щодо покращення ситуації з дотриманням прав людини. Цього разу, державі було потрібно відзвітувати про виконання отриманих рекомендацій, надати інформацію про прогрес у сфері прав людини та їх законодавчого забезпечення.

В рамках першого циклу у 2008 році Україна отримала 3 окремі рекомендації щодо протидії дискримінації: «розробити та впровадити антидискримінаційне законодавство», «створити інституційний механізм з протидії дискримінації» та «продовжити роботу з боротьби із проявами расизму, виконуючи в тому числі рекомендації договірних органів, отримані раніше».

Організації члени Коаліції з протидії дискримінації в Україні (КПД)[1], готуючи альтернативне подання до Ради з прав людини ООН до другого циклу, повідомляли про невиконання цих рекомендацій впродовж 2008–2012 років. Адже робота над створенням антидискримінаційного законодавства розпочалася лише через чотири роки потому, у квітні 2012 року. Закон «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» вступив в силу 4 жовтня 2012 року та ще на стадії розробки був розкритикований як представниками українського громадянського суспільства[2], так і міжнародними експертами[3]. Його прийняття супроводжувалося повним ігноруванням думки громадськості та значним поспіхом, адже державі потрібно було звітувати про виконання цієї рекомендації не тільки перед ООН, але й в рамках виконання пункту Плану дій з лібералізації візового режиму з Європейським Союзом.

Не зупинившись на цьому, та всупереч положенням закону «Про засади запобігання та протидії  дискримінації в Україні», вже 2 жовтня 2012 року у першому читанні Верховна Рада України приймає сумнозвісний законопроект №8711 (про заборону «пропаганди гомосексуалізму»), який суперечить здоровому глузду та елементарним засадам законотворення, та вже розкритикований урядом України в особі Міністерства закордонних справ, Уповноваженим ВРУ з прав людини, низкою чинних народних депутатів, а також багатьма міжнародними організаціями, учасницею яких є або з якими співпрацює Україна.

Звичайно такі кроки держави не пройшли непоміченими міжнародною спільнотою. Сьогодні в рамках другого циклу Україна не тільки отримала зауваження щодо невиконання попередніх рекомендацій, але й значну кількість нових рекомендацій, багато з яких стосуються принципу недискримінації та положення вразливих груп. Так Сполучені Штати висловили своє розчарування тим фактом, що України не виконала рекомендації попереднього УПО, тоді як Нідерланди та Норвегія розкритикували Україну за прийняття у першому читанні законопроекту №8711, як такого, що дискримінує ЛГБТ-спільноту. Також прозвучали рекомендації щодо посилення роботи із боротьби зі злочинами на ґрунті ненависті та покращення дотримання прав людей із інвалідністю. Так, Туніс рекомендує Україні активізувати зусилля, спрямовані на боротьбу зі злочинами на ґрунті ненависті. Словенія занепокоєна, що в Україні незбалансована гендерна політика: жінки отримують менші зарплати, ніж чоловіки, а також існують соціальні стереотипи щодо жінок. Країна радить вирішити цю проблему, а також відхилити законодавство, яке дискримінує сексуальні меншини. Представники Уругваю занепокоєні переслідуванням ЛҐБТ-спільноти в Україні, а Великобританія закликає уряд країни боротися із таким явищем[4].

Більшість рекомендацій щодо дотримання принципу недискримінації, озвучених різними країнами членами ООН під час сесії 24 жовтня 2012 року, повторюють рекомендації вже надані раніше КПД та іншими експертами. Нижче лише декілька з них зазначених у альтернативному звіті громадських організацій:

Реформувати відповідне законодавство з метою припинення всіх видів дискримінації,  а саме за обов’язковою участю експертів та представників громадянського суспільства: 

  • Розробити комплексне антидискримінаційне законодавство, яке міститиме чітке визначення дискримінації, її тлумачення та стандарти ідентифікації;
  • Включити до законодавства вичерпний перелік «захищених характеристик», в тому числі, сексуальну орієнтацію та гендерну ідентичність як такі, що потребують безумовного захисту;
  • Забезпечити загальні стандарти та принципи доведення наявності дискримінації;
  • Переглянути кримінальне, цивільне та адміністративне законодавства щодо наявності в них механізмів обов’язкового фінансового та морального відшкодування збитків, завданих жертві.

Які рекомендації прийме Україна, та як вона буде їх виконувати протягом наступних років – ми ще побачимо. Фінальний звіт про отримані рекомендації буде готовий у понеділок, 29 жовтня 2012 року. Його підготують країни-члени трійки – Еквадор, Саудівська Аравія та Камерун. Сьогодні ж Коаліція з протидії дискримінації закликає уряд України продовжити роботу над реформуванням антидискримінаційного законодавства, приведенням його у відповідність до міжнародних стандартів та до недопущення дискримінації окремих осіб чи груп.



[1] Детальніше про діяльність КПД можна прочитати тут http://www.antidi.org.ua/

Організації члени КПД які подавали альтернативний звіт до Ради з прав людини ООН – Проект «Без Кордонів» ГО Центр «Соціальна Дія», Конгрес національних громад України та Гей-Форум України. Текст подання доступний за посиланням тут http://helsinki.org.ua/index.php?id=13373496000

[2] Детальніше про коментарі та зауваження до закону від КПД читайте тут http://www.antidi.org.ua/activity/application/application_260.html

[4]  Детальніше про перебіг УПО та більше про рекомендації надані уряду України можна знайти тут https://www.facebook.com/UNDPUkraine?ref=stream

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.