Правозахисні організації: Здійснення Тимчасового порядку про перетин лінії зіткнення у теперішній редакції суперечить закону і може привести до гуманітарної катастрофи

Лютий 23, 2015

2 лютого 2015 року кілька українських неурядових організацій ухвалили відкрите звернення до представників держави у зв’язку із запровадженням Тимчасового порядку здійснення контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, в’їздом на неконтрольовану територію та виїзд з неї громадян України та іноземців (осіб без громадянства). Зараз очевидно, що цьому Зверненню адресати (крім, хіба що, омбудсмана) не приділили належної уваги. Наслідки ж його ухвалення відчуває на собі чимало людей. Через актуальність ми вирішили вмістити його на нашому сайті.

Президенту України

Порошенко Петру Олексійовичу

Прем’єр-міністру України

Яценюку Арсенію Петровичу

Голові Служби безпеки України

Наливайченку Валентину Олександровичу

Секретарю Ради національної безпеки і оборони України

Турчинову Олександру Валентиновичу

Уповноваженому Президента України з прав дитини

Кулебі Миколі Миколайовичу

Уповноваженій Верховної Ради України з прав людини

Лутковській Валерії Володимировні

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ

представників неурядових громадських організацій та ініціатив

 у зв’язку з набранням чинності Тимчасовим порядком здійснення контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, в’їзд на неконтрольовану територію та виїзд з неї громадян України та іноземців (осіб без громадянства) (далі – “Тимчасовий порядок” або “Порядок”),

21 січня 2015 року набув чинності Тимчасовий порядок, яким серед іншого запроваджено процедуру в’їзду осіб на неконтрольовану територію та виїзду з неї.

Відповідно до Порядку, в’їзд на контрольовану територію дозволений лише за умови пред’явлення паспортного документа та перепустки. Така перепустка видається координаційними групами при управліннях МВС протягом 10 діб після отримання відповідної заяви.

Отримання перепустки передбачає подання великої кількості документів, серед яких:

  • документ, що посвідчує особу та підтверджує законність її перебування на території України;

  • документ, що підтверджує мету в’їзду на неконтрольовану територію;

  • оригінал та копію паспорта водія та технічного паспорта на транспортний засіб;

  • документ, що підтверджує право користування транспортним засобом;

  • комплект документів для перевезення вантажу та іншого майна (ТТН, видаткова накладна, копія документів про реєстрацію СПД в органах Реєстраційної служби та ДФС, засвідчена копія договору купівлі-продажу, сертифікати відповідності на продукцію).

За підтвердженою інформацією нові правила вже спричинили масштабні проблеми, зокрема: відсутність однакового застосування Порядку, значне уповільнення руху та утворення величезних черг на пунктах пропуску, а також вимагання хабарів за пропуск поза процедурою.

Одночасно, кожного дня зростає кількість осіб, які бажають виїхати з неконтрольованої території через погіршення ситуації в окремих частинах Донецької та Луганської областей.

Очевидно, що подальше застосування Порядку у чинній редакції може призвести до непередбачених наслідків та стати передумовою для створення гуманітарної катастрофи.

Допускаючи, що прийняття Порядку було обумовлено необхідністю забезпечення національної безпеки,

наполегливорекомендуємо вжити невідкладних заходів щодо зміни Порядку та:

  • найбільш швидкої евакуації населення, яке бажає покинути місце проживання у зв’язку з ескалацією конфлікту;

  • запровадити безперешкодний виїзд (без вимоги отримання перепустки) жінок, дітей та осіб з особливими потребами з неконтрольованої території;

  • зменшити обсяг вимог, що висуваються до осіб при в’їздіна контрольовану територію;

  • максимально зменшити кількість документів, необхідних для отримання перепустки;

  • зменшити строк, протягом якого особі може бути надано перепустку з 10 діб до 3 годин.

Зазначаємо, що чинна редакція Порядку зачіпає права і законні інтереси осіб, проголошені й гарантовані Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року.

Нагадуємо, що згідно зі статтею 57 Конституції України

  • закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Указом Президента України від 10 червня 1997 року № 503/97 “Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності” встановлюється, що будь-які нормативно-правові акти підлягають оприлюдненню не пізніш як у п’ятнадцятиденний строк після їх прийняття у встановленому порядку і підписання.

Разом з цим, за телефонами гарячих і довідкових ліній Служби безпеки, Фіскальної служби, координаційних груп, які створені при управліннях (відділах) МВС у містах Старобельськ, Дебальцево, Велика Новосілка, Маріуполь жодна посадова особа не може дати відповіді на такі питання:

  • яким розпорядчим документом затверджений Тимчасовий порядок?

  • який орган є уповноваженим на прийняття Тимчасового порядку?

  • якими нормативними документами вищої юридичної сили передбачено можливість прийняття такого порядку?

  • в якому офіційному друкованому виданні Тимчасовий порядок був опублікований?

  • чи проводились консультації з міжнародними організаціями, які надають гуманітарну допомогу Україні, та громадськістю при розробці проекту Тимчасового порядку?

Відтак, взагалі невідома правова природа Порядку.

Застосування Тимчасового порядку потенційно загрожує надходженню гуманітарних вантажів та волонтерської допомоги в зону АТО та прилеглі до неї території.

Зазначені факти свідчать про порушення не тільки ряду чинних Законів України, Конституції України, а й загальновизнаних міжнародних стандартів в галузі прав людини.

У зв’язку з викладеним,просимо:

  • відтермінувати на 2 місяці набрання чинності Тимчасовим порядком;

  • за цей час провести розширені консультації з представниками міжнародних організацій, які надають гуманітарну допомогу Україні, громадськості, органів влади та місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей щодо процедури в’їзду та виїзду з цих областей осіб, транспортних засобів та вантажів;

  • після розширених консультацій затвердити у встановленому законодавством України порядку узгоджену процедуру здійснення контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, в’їзд на неконтрольовану територію та виїзд з неї громадян України та іноземців (осіб без громадянства).

02.02.2015

Підписи:

Олександр Галкін, президент Всеукраїнської благодійної фундації “Право на захист”, виконавчий партнер УВКБ ООН

Таміла Ташева, співзасновник, координатор громадської ініціативи “КримSOS”, виконавчий партнер УВКБ ООН

Ольга Скрипник, голова громадської організації “Центр громадянської просвіти “Альменда”

Максим Буткевич, співкоординатор Проекту “Без кордонів” ГО “Центр Соціальна Дія”, ініціатива “Дім друзів”

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.