Розвиток правових анти-дискримінаційних механізмів та їх недоліки в Україні

Жовтень 4, 2012

Заява Ірини Федорович (ГО "Центр Соціальна Дія/Проект "Без Кордонів") від імені  Коаліції  з протидії дискримінації в Україні, Нарада ОБСЄ з людського виміру, 03 жовтня 2012 р.

Протягом багатьох років Україна отримувала рекомендації розробити та прийняти комплексний анти-дискримінаційний закон. Зазначені рекомендації були частиною   оглядових механізмів й надавалися  міжнародними правозахисними органами та експертами. У тому числі вони увійшли до переліку пунктів, передбачених до обов’язкового виконання в рамках Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України. Цей крок був останнім поштовхом для української влади, щоб розпочати розробляти анти-дискримінаційне законодавство, але водночас  призвів до того, що завдання було виконане поспіхом і без консультацій з громадянським суспільством. Даний підхід є причиною існування на сьогодні в Україні слабкого анти-дискримінаційного закону, який містить численні прогалини. Саме через це неурядові організації, включаючи Коаліцію, розпочали кампанію із негайної розробки комплексу  поправок до закону. Відсутність механізму захисту від дискримінації є також причиною розробки та реєстрації в парламенті інших відверто дискримінаційних актів та їх загального не осуду суспільством.

Історія ухвалення  закону.

Проект закону був розроблений  Міністерством юстиції України  без будь-яких  консультацій з громадськістю. Коли закон був представлений на розгляд парламенту,  неурядовим організаціям вдалося надати  свої зауваження і пропозиції до Комітету Верховної Ради України з прав людини, національний меншин та міжетнічних відносин. Комітет ВР створив робочу групу для  обговорення зауважень неурядових організацій. Офіс Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини також брав активну участь в робочому процесі та надав свої рекомендації. За ініціативою Уповноваженого, законопроект був відправлений до Ради Європи (ЄКРН) з метою отримання коментарів та зауважень. Відповідальні особи від Комітету ВР пообіцяли продовжити роботу над законопроектом,  беручи до уваги   рекомендації неурядових організацій та Уповноваженого з прав людини. Але, не зважаючи на  попередні переговори й на те, що ЄКРН зобов’язалася надати аналіз законопроекту до 17 вересня 2012 року (про що Комітет був вчасно поінформований),   законопроект було терміново поставлено на голосування у другому читанні. 6 вересня 2012 року законопроект № 10458 було прийнято та направлено на підпис Президенту.  Комітет і Верховна Рада повністю проігнорували зауваження та поради неурядових організацій щодо продовження роботи над законопроектом, включаючи пропозицію  додати декілька відсутніх аспектів задля створення справді ефективного закону.

У своєму нинішньому вигляді закон не містить чітких визначень дискримінації та її форм, ефективних механізмів захисту і відшкодування збитків, а також не охоплює вразливі анти-дискримінаційні ознаки, такі як сексуальна орієнтація, гендерна ідентичність, стан здоров’я і т.д. Один з багатьох  сумнівних аргументів  державної влади, яка намагається виправдати низьку якість  роботи та не передбачені законом  анти-дискримінаційні ознаки, є заяви про потужне  лобіювання  з боку релігійних організацій і  загальний опір суспільства щодо прийняття  зазначеного закону.

2 жовтня 2012 року, не зважаючи на численні зауваження з боку українського громадянського суспільства та міжнародних експертів й тим самим погіршуючи загальну ситуацію, Верховна Рада проголосувала у першому читанні за  сумно відомий законопроект № 8711, який нібито покликаний захистити неповнолітніх від порнографії, але насправді передбачає заборону, так званої, «пропаганди гомосексуалізму». Даний   гомофобний й дискримінаційний акт був рішуче підтриманий Церквою. Коаліція користується  цією нагодою, щоб ще раз підкреслити, що анти-дискримінаційний закон у тому вигляді, в якому його розробила і прийняла держава, не відповідає концепції ефективного законодавства й не впроваджує необхідні механізми запобігання та розслідування випадків дискримінації в Україні. Також ми користуємося цією нагодою, щоб нагадати українській владі, що Україна є світською державою, й Церква не повинна чинити вплив на державну політику чи законодавство, особливо,  якщо це призводить до порушення прав людини та дискримінації.

Отже, Коаліція звертається до держав-членів ОБСЄ з проханням продовжити моніторинг позитивних зрушень в Україні та рекомендувати їй негайно розпочати  процес внесення поправок до анти-дискримінаційного законодавства за умови  консультацій з громадянським суспільством та міжнародними експертами задля того, щоб зазначене законодавство відповідало наступним критеріям:

  • комплексний характер та чітке визначення дискримінації,  її  ясне тлумачення й стандарти ідентифікації.
  • визначення  основних  понять, таких як «дискримінація», «пряма дискримінація», «непряма дискримінація», «позитивні анти-дискримінаційні заходи», « віктимізація», «переслідування» і т.д.
  • наявність всеосяжного переліку анти-дискримінаційних ознак, включаючи сексуальну орієнтацію і гендерну ідентичність в якості чітко визначених підстав для захисту від дискримінації;
  • встановлення базових стандартів та принципів доведення фактів  дискримінації.

Анти-дискримінаційне законодавство повинне встановлювати обов’язок держави впроваджувати позитивні заходи щодо запобігання дискримінації, відшкодування шкоди, пов’язаної з дискримінацією, в тому числі накладати пропорційні санкції за порушення анти-дискримінаційних норм. Зазначені санкції повинні передбачати відшкодування жертвам дискримінації.

Держава також має   створити інституційні рамки, які необхідні для ефективної імплементації анти-дискримінаційного законодавства і політики з урахуванням   наступних  функцій:

  • впровадження  політики;
  • моніторинг та публічна звітність;
  • координація інших державних акторів;
  • участь у розслідуванні;
  • допомога жертвам та відшкодування завданої шкоди.

Для довідки:

Коаліція з протидії дискримінації в Україні (КПД) була заснована 5 квітня 2011 року як всеукраїнська недержавна громадська правозахисна ініціатива шляхом підписання кількома українськими неурядовими організаціями спеціального Меморандуму.

32  неурядові організації, які займаються правозахисною діяльністю та  працюють у сфері захисту прав численних уразливих груп, згуртувалися у рамках кампанії щодо доопрацювання анти-дискримінаційного законодавства.

Основні сфери діяльності Коаліції:

  • забезпечення принципу громадянської рівності для всіх людей, незалежно від певних соціальних чи індивідуальних ознак, визнаних у міжнародному, європейському та національному праві підставами для захисту від дискримінації;
  • розвиток та вдосконалення системи захисту прав і свобод людини в Україні;
  • протидія спробам необґрунтовано та несправедливо обмежити права та свободи певних категорій громадян;
  • викорінення всіх форм дискримінації;
  • подальший розвиток правозахисного руху та громадянського суспільства.

Коаліція має чотири основні напрямки діяльності:

  • сприяння прийняттю комплексного анти-дискримінаційного закону, що покликаний конкретизувати та розвинути нормативно-процесуальні основи протидії дискримінації в Україні;
  • уніфікація базової термінології у сфері протидії дискримінації в межах правового поля України та приведення її у відповідність до права Європейського Союзу;
  • включення до національного законодавства широкого відкритого  переліку чітко визначених анти-дискримінаційних ознак;
  • покращення знань і практичних навичок представників різних соціальних і професійних груп у сфері анти-дискримінаційних ініціатив.
Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.