“УГОДА ПРО РЕАДМІСІЮ МІЖ УКРАЇНОЮ ТА ЄС — МІФИ, ФАКТИ ТА РИЗИКИ”. ПОВІДОМЛЕННЯ ДЛЯ ЗМI

Лютий 26, 2010

Протягом останніх місяців українські ЗМІ активно обговорюють можливі наслідки втілення Угоди про реадмісію між Україною та ЄС. На жаль, здебільшого це обговорення ведеться не на фаховому рівні – більше того, подекуди його наслідками є поширення ксенофобських настроїв, страхів щодо іноземців взагалі, і щодо шукачів притулку зокрема. Українська Рада з питань Біженців закликає ЗМІ до обговорення реальних змін, які принесе із собою втілення Угоди, і висловлює стурбованість деякими її аспектами, які стосуються дотримання прав біженців і шукачів притулку.

Основні факти: Що таке Угода про реадмісію?

Угода між Україною та ЄС про реадмісію осіб від 18.06.2007 вступила у силу 1 січня 2010 року щодо реадмісії громадян третіх країн та осіб без громадянства. Угода визначає процедуру реадмісії громадян України, громадян третіх країн, а також осіб без громадянства. Задекларованою метою Угоди є запровадження швидких та ефективних процедур реадмісії на основі взаємності. Як видно з тексту преамбули цього документу, така угода має на меті передовсім більш ефективну боротьбу з нелегальною імміграцією; це пояснює її важливість для ЄС.

Однією з основних тем, які обговорювалися у зв’язку зі вступом у дію Угоди, були прогнози щодо вислання до України сотень тисяч іноземців із неврегульованим статусом. Із посиланням на, найчастіше, неназваних експертів йшлося про те, що відтепер Україна опинилася у принципово новій для себе ситуації, і буде змушена приймати всіх мігрантів із неврегульованим статусом, яких ЄС захоче повернути на її територію. За оцінками як представників ЄС, так і державних органів України, відповідальних за реадмісію, такі твердження не мають нічого спільного із дійсністю. Передусім, до вступу в силу Угоди з ЄС, двосторонні договори з цього питання вже діяли із прикордонними державами-членами ЄС. По-друге, названі кількості осіб, що їх реадмітують до України цього року, є дуже перебільшеними.

Українська Рада з питань Біженців відзначає, що Угода містить певні гарантії дотримання прав біженців і шукачів притулку. Однак ми із занепокоєнням відзначаємо, що наявних гарантій вочевидь недостатньо. Передусім, шукачі притулку можуть бути повернуті з країн ЄС до України попри те, що Україна у жодному разі не може вважатися “третьою безпечною країною” для біженців і шукачів притулку. Протягом попередніх років організаціям, які опікуються дотриманням прав біженців, ставало відомо про систематичні випадки порушення щодо біженців норм міжнародних конвенцій, ратифікованих Україною: Конвенції ООН про статус біженця, Конвенції ООН проти катувань та Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. За цієї ситуації, відсутність достатніх гарантій у рамках Угоди може привести до систематичних порушень прав людини і зобов’язань, які взяла на себе Україна за іншими міжнародними документами.

Основні факти: за даними правозахисників, Україна від 2006 року порушувала свої міжнародні зобов’язання, перед усім, щодо біженців з Російської Федерації, Узбекистану та Шрі-Ланки. Було також зафіксовано випадки порушень щодо громадян інших країн. У більшості цих випадків людей, які намагалися знайти захист на території України, було видано назад – до країни, за якої вони тікали, намагаючись врятувати своє життя.

Ще до вступу в силу Угоди, організації-члени УРБ неодноразово стикалися із випадками повернення до України шукачів притулку з території Словаччини та Угорщини: попри те, що на території тих країн вислані особи заявляли про бажання отримати статус біженця, їм відмовляли у доступі до самої процедури. Ми побоюємося, що зараз кількість подібних випадків може зрости.

Виходячи з наведеного вище, ми вважаємо, що надзвичайно важливо здійснювати моніторинг виконання Угоди про реадмісію: це дозволить аналізувати тенденції та попереджати порушення прав шукачів притулку. Як у багатьох інших країнах, подібний моніторинг має проводитися незалежними неурядовими організаціями. Втім, натепер проведення такого моніторингу в Україні є достатньо проблематичним: деякі офіційно зареєстровані організації-члени УРБ, попри неодноразові прохання, не отримали доступу до затриманих та виданих у порядку реадмісії осіб. Попри це, члени УРБ намагатимуться проводити подібний моніторинг у майбутньому.

Ми, УРБ, також надзвичайно стурбовані пропозиціями деяких експертів запровадити зміни до процедури отримання статусу біженця в Україні у зв’язку із вступом у силу Угоди про реадмісію. Зокрема, ми вважаємо неприпустимою пропозицію відмовляти громадянам третіх країн, реадмітованим з ЄС, у прийнятті заяв про отримання статусу біженця на підставі того, що вони мали можливість звернутися за притулком у державах-членах ЄС; пропозицію не звільняти осіб, які подали подібні заяви, з місць тимчасового утримання; пропозицію поділити шукачів притулку на різні “види” для диференційованого провадження їхніх справ; та деякі інші.

На наше глибоке переконання, можлива некоректна імплементація Угоди про реадмісію потенційно загрожує погіршенням ситуації у галузі дотримання прав людини, зокрема біженців і шукачів притулку. За такої ситуації зусилля державних органів України, міжнародних та неурядових організацій мають бути спрямовані на посилення гарантій дотримання прав цієї вразливої групи осіб.

За докладнішою інформацією звертайтеся до:

Максима Буткевича, ГО «Соціальна Дія», члена Української Ради з Питань Біженців

e-mail: butkevych [] gmail[dot]com

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.