Петиція з попередження конфліктів на етнічному та релігійному грунті під час паломництва в Умані

Серпень 22, 2013

Ми, що підписалися нижче, глибоко занепокоєні подіями, що відбуваються останніми днями в м. Умань (Черкаська область) і наполягаємо на необхідності вжити термінових заходів для попередження і подолання етнічної та релігійної ворожнечі в мiстi під час масового паломництва ортодоксальних іудеїв з усього свiту.

Підписати петицію: тут (велика блакитна кнопка внизу тексту)

Умань вже багато років є місцем паломництва брацлавських хасидів, адже саме в Умані поховано цадика Нахмана – засновника цієї течії хасидизму (рiзновид ортодоксального iудаїзму). Після розпаду Радянського Союзу, а далі після спрощення візового режиму України та Ізраїля все більше ортодоксальних іудеїв приїздять до України для святкування Рош а-Шана (Нового року за релiгiйним календарем) – останніми роками їх кількість перевищує 20 000 осіб кожної осенi. Заповітом ребе Нахмана було поховати його саме в Умані, а кожному паломнику на його могилу у дні Рош а-Шана було обіцяно заступництво ребе перед Всевишнім. Це пояснює велику кількість паломників, а також те, наскільки важливим для них є збереження своїх релігійних та культурних ритуалів і традицій. Візит до України є дуже витратним не тільки у часі, але і в коштах. За словами головного раввіна Києва Якова Дов Блайха, ціни на лiжко-мiсце під час паломництва в Умані сягають 400-500 доларів за ніч. (http://www.glavnaya.com.ua/index.php/life/321–5773-). Отже, для паломників приїзд в Україну у дні Рош а-Шана є визначною подією, яка потребує багатьох зусиль та коштів. Для бюджету міста та областi щорічне паломництво є також дуже важливим – як саме місто, так і його жителі мають можливість отримати непогані прибутки. Саме через міжнародне значення іудейської святині, розташованої в Умані, можливе залучення значних інвестицій, в тому числі іноземних для налагодження та розвитку інфраструктури міста. Окрім того, очевидне значення паломництва для формування та підтримки привабливого іміджу України в очах міжнародної спільноти. Тому нам незрозуміла недбалість, з якою місцева влада та правоохоронні органи ставляться до організації паломництва.

В 2011 році місцеві активісти, якi виступали від імені Ради громадських організацій Умані провели ряд заходів для перешкоджання паломництву. Так, у своїй бесіді з В’ячеславом Ліхачовим (http://eajc.org/page16/news24266.html) представник громадської організації «Ми – уманці» Віктор Дунаєв підтвердив свої наміри чинити незаконні дії з метою припинення «навали» іноземців. До акцій, проведених активістами належить в тому числі вандалізм: зривання меморіалів на івриті та викрикування образливих для ортодоксальних іудеїв висловлювань. Таким чином, активісти, вочевидь, хотіли спровокувати відкритий конфлікт з паломниками, що їм тодi, на щастя, не вдалося. Однак саме з провокаційної діяльності цієї групи активістів почалася в 2011 році громадська кампанія «Умань без хасидів», яка носила відверто антисемітський характер і завершилася зіткненнями учасників маршу, спрямованого проти паломництва з міліцією. До цієї кампанії приєдналися тоді активісти ультра-націоналістичних угруповань з інших регіонів, в першу чергу – Всеукраїнського об’єднання «Свобода» та її молодіжної організації – «Сокіл». Серед кількох десятків учасників несанкціонованого маршу, затриманих за порушення громадського порядку, практично не було місцевих жителів. Завдяки рішучим діям влади та правоохоронних органів масових заворушень вдалося уникнути, проте антисемітська кампанія, що пройшла у мiстi, отримала широкий резонанс у всьому світі і негативно відобразилась на зовнішньополітичному іміджу України.

У цьому контексті, останні події в Умані – встановлення активістами антихасидського руху (без погодження з місцевою владою) православного хреста та інші численні провокації – викликають занепокоєння. На початку літа – за півтора місяці перед паломництвом, рада громадських організацій Умані встановила уклінний православний хрест на протилежному від іудейської святині березі ставка. За словами експерта В’ячеслава Ліхачова, хреста встановлено над мiсцем традиційної масової молитви в ході одного з ритуалів пiд час святкування Рош а-Шана. Таким чином хасиди так чи інакше будуть змушені молитися на православний хрест, що є неприпустимим та образливим.

Заступник мера Умані Володимир Віблий пропонує перенести хрест в інше місце, чим конфлікт буде вичерпано – але «Рада громадських організацій» проти, її голова Валерій Кислинський називає хасидів сектантами, а також говорить, що влада, силові структури та хасиди погрожують активістам (http://simvol-veri.ru/xp/xasidi-palomniki-oskvernili-poklonniie-krest-v-umani.html). Секретар міської ради Аркадій Рибак зауважує, що на встановлення хреста не було взято жодного дозволу, а вибір місця його встановлення незрозумілий, адже берег ставка не є святим місцем для християн. (http://gazeta.ua/ru/articles/life/_v-umani-pered-priezdom-palomnikov-hasidov-nazrevaet-konflikt/509912)
До дискусії доєдналися і представники партії «Свобода» – Сергій Яремчук пропонує встановити цілодобову «народну» охорону навколо хреста, якщо міліція відмовиться його охороняти. Також пан Яремчук заявляє, що надпис на хресті, який начебто зробили хасиди і який в перекладі з івриту означає «не гнівіть бога» є не просто хуліганством, а вандалізмом, метою якого є розпалювання міжнаціональної ворожнечі. (http://www.rupor.info/news-obshhestvo/2013/08/16/hasidy-v-umani-sovershayut-akty-vandalizma-na-hris/)
Здається очевидним, що встановлення хреста має тільки одну мету – спровокувати конфлікт, який неминуче виникне, як тільки до Умані почнуть прибувати основні маси паломників, які перебувають в емоцiйному стані релігійного піднесення. Цей хрест слід вважати провокуванням хасидiв до дiй, якi стануть підвалинами для формування антиєврейських настоїв у суспiльствi та підбуренням місцевих жителів до агресивних дій проти ортодоксальних іудеїв.

Ми звертаємося до органiв центральної виконавчої та місцевої влади та суспiльства, щоб припинити провокації і розпалювання ворожнечі та не допустити насилля. Ми закликаємо владу на всіх рівнях врегулювати конфлікт, що назріває, до початку вересня (Рош а-Шана припадає цього року на 5-те вересня) та надалі створити умови для забезпечення мирного і безконфліктного паломництва хасидів до Умані. З нашої точки зору, є два можливих варіанти вирішення виниклої ситуації. По-перше, можливо перенесення хреста до iншого мiсця. Якщо міська влада знайде в собі достатньо мужності і політичної волі – ми будемо вітати такий крок. Однак, ми розумiємо, що це дасть провокаторам можливість для пропаганди, спрямованої не тільки проти паломників, а й проти влади. Окрім того, існує ймовірність того, що провокатори вважатимуть успішними свої дії, які спрямовані на розпалювання конфлікту, і продовжать практику встановлення хрестів у місцях молитви паломників. Тому пропонуємо також інший варіант – відокремити місце молитви від хреста тимчасовим бар’єром, стіною або парканом, який візуально закриває його від паломників. Можливо також навіть обрати і облаштувати інше місце для молитви, і також відгородити його від навколишньої території (разом з частиною ставу).Ми наполягаємо на необхiдностi вирішення конфліктних ситуацій між паломниками та місцевими жителями виключно шляхом мирних переговорів та за умов дотримання дiючого законодавства.

Хочемо ще раз підкреслити, що саме місцева влада та правоохоронні органи несуть повну відповідальність за мирний та безконфліктний хід паломництва, такого важливого як для Умані, так і для усієї України.

З повагою, нижчепідписані

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.