Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Жовтень 3, 2013

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

Окрім потреб у законодавчому регулюванні, також існують інші проблеми у сфері прав меншин, що викликають серйозне занепокоєння. Незважаючи на численні зауваження від експертів та міжнародних установ, протягом минулого року держава не зробила жодних кроків щодо питання злочинів на ґрунті ненависті в Україні, їх розслідування та забезпечення ефективних засобів захисту прав для постраждалих.  Меншини та вразливі групи населення й надалі залишаються беззахисними перед насильством та жорстоким поводженням на ґрунті упереджень, а також стикаються з відсутністю ефективних механізмів розслідування подібних інцидентів.

В останньому звіті Міністерства внутрішніх справ повідомляється про 4 випадки злочинів на ґрунті ненависті, із яких лише один наразі було передано до суду, а також про 3 випадки, кваліфіковані як порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної належності або релігійних переконань (стаття 161 Кримінального кодексу України).  Інформація про результати розгляду цих справ відсутня.  Водночас, переважна більшість насильницьких злочинів, скоєних на ґрунті ксенофобії, зокрема расизму, продовжують класифікувати без урахування мотивів упередження.  Нажаль, спостерігається тенденція існування замкнутого кола, коли внаслідок відсутності адекватних слідчих дій та кваліфікації злочинів правоохоронцями знижується кількість повідомлень про інциденти, адже постраждалі не звертаються до міліції через страх повторної віктимізації та відсутність мотивації, пов’язану з невеликої вірогідністю успішного розслідування.  Відповідно, офіційні дані створюють хибне уявлення про ситуацію і не можуть бути основою прийняття ефективних політичних рішень.  В той же час, за результатами моніторингу, який здійснюють громадські організації, реальний масштаб насильницьких проявів расизму значно відрізняється від мізерної кількості нападів, зафіксованих за статтею 161. Також варто зауважити, що в більшості таких випадків расистська мотивація заперечувалася з самого початку справи та не розглядалася правоохоронцями в ході слідства. Серед причин таких недоліків у роботі міліції можна назвати як недостатнє розуміння природи злочинів на ґрунті ненависті, так і відсутність належної уваги до проблеми та заходів щодо попередження інцидентів. З іншого боку, в деяких справах постраждалі від злочинів на ґрунті ненависті стають обвинуваченими. Так сталося, наприклад, у сумнозвісній справі африканського студента Олаолу Фемі, якому інкримінували спробу вбивства після того, як він намагався захистити себе і свого друга від нападників. Нажаль, цей прикрий випадок не єдиний у своєму родію.  Більш того, історія Олаолу яскраво ілюструє вибірковий підхід української системи правосуддя.

Проект «Без Кордонів» має ряд рекомендацій, адресованих державі, та закликає країни-члени продовжити моніторинг виконання Україною наступних заходів:

1. Реформування відповідних законодавчих актів та механізмів їх впровадження з метою забезпечення доступу до засобів захисту прав для осіб, які постраждали від будь-яких проявів дискримінації, зокрема від злочинів на ґрунті ненависті.

2. Забезпечення державою доступу до справедливого правосуддя в органах системи судочинства, а також надання безоплатної правової допомоги, для всіх осіб, які постраждали від дискримінації.

3. Організація освіти з прав людини для працівників правоохоронних органів, прокуратури, органів охорони державного кордону, персоналу центрів тимчасового утримання та органів системи судочинства.  Сприяння повідомленню про випадки порушення прав ромів на основі їх етнічного походження, а також порушення прав представників інших етнічних меншин або ЛГБТ-спільноти, шляхом забезпечення ефективного розгляду скарг та притягнення винних осіб до відповідальності.

4. Розвиток діалогу з громадськими організаціями з метою покращення ситуації щодо ідентифікації злочинів та практик розслідування випадків, а також для створення механізмів співпраці задля якісного надання допомоги.

5. Вжиття заходів для ефективного виявлення та запобігання практикам незаконного профайлингу в роботі правоохоронних органів, а також створення незалежного механізму розгляду скарг щодо порушень прав людини працівниками міліції.

Share this:
Share this page via Email Share this page via Stumble Upon Share this page via Digg this Share this page via Facebook Share this page via Twitter
Останні публікації

Результати дослідження поінформованості ЛГБТ-спільноти та запрошення до участі в онлайн-курсі

Художница Алевтина Кахидзе: Клубника Андреевна и постановление http://www.sbu.gov.ua/sbu/cont

Художница Алевтина Кахидзе нарисовала историю своей  мамы, которая не может выехать из-под обстрелов в Донецкой области в безопасную часть Украины, так как для этого нужно подать документы на разрешение пересечения линии столкновений (см. временный порядок выезда на сайте СБУ) и затем долго ожидать его получения.
Правозащитные организации уже предупреждали о незаконности и опасности подобной практики.

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ГРОМАДЯНСТВА УКРАЇНИ

ДОВІДКА ЩОДО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ПЕРЕБУВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ТИМЧАСОВЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

ДОВІДКА ЩОДО ОТРИМАННЯ ПОСВІДКИ НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ В УКРАЇНІ

Правозахисники у правовому полі, що стискається: Приклад України

(Виступ Максима Буткевича на заході Frontline Defenders у Раді ООН з прав людини, 10 березня 2014 р.)

 Коли планувався цей захід, на якому мені випала честь виступати, ситуація в моїй країні - Україні - вже почала привертати увагу світової спільноти. Втім, наразі, ситуація серйозно змінилася. Українці не лише пройшли через масові громадянські протести, жорстокі вуличні протистояння, вбивства людей, які виборювали свої права і свободи, падіння попереднього режиму, - але й зробили перші кроки в побудові нової, більш демократичної країни, і зіткнулися з іноземною воєнною окупацією.

Що Заходу потрібно знати про крайніх правих на Евромайдані

Блог Антона Шеховцова

Джерело

Багато хто на Заході запитує про участь українських радикальних націоналістів на київському Евромайдані. Деякі нібито ліві сайти як World Socialist Web Site (Світова Соціалістична Мережа) опублікували відверту брехню щодо Евромайдану та ролі крайніх правих у цих протестах: ці сайти намагаються ублажити російських імперіалістів, які щодня роблять все, щоби позбавити Україну її слабкої незалежности.

Закрити кримінальне провадження проти фальсифікаторів порносправи не вийшло

Напередодні Нового року, 30-го грудня, суддя Вишар І.Ю. скасував постанову Вінницької обласної прокуратури про закриття кримінального провадження за фактом притягнення завідомо невинуватого Дмитра Гройсмана до кримінальної відповідальності за ст. 372 Кримінального кодексу.

Заява Проекту «Без Кордонів» та Мережі меншин Східного партнерства стосовно ситуації з правами меншин в Україні, зокрема у сфері злочинів на ґрунті ненависті та відповідних дій держави в даному напрямку. Нарада ОБСЄ з розгляду виконання в галузі людського виміру, Варшава, 24 вересня 2013 року

Проект «Без Кордонів» вітає розробку Україною Стратегії захисту та інтеграції ромської національної меншини та Плану заходів щодо реалізації Стратегії.  Водночас, ми вимушені звернути увагу на відсутність будь-яких ефективних дій щодо прав інших меншин в Україні.  Держава роками не використовувала можливостей формулювання політики із захисту прав меншин і відмовлялася помічати нагальність питання її розробки. Проект «Без Кордонів» закликає Україну вжити негайних заходів щодо виконання зобов’язань за міжнародними договорами з прав людини та угодами в рамках  Східного партнерства, створити правову базу для захисту прав меншин та попередження порушень їх прав, а також забезпечити активну участь меншин у цьому процесі.

The web-site is created with the support of Open Society Institute
Creative Commons License Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.